Svar: Vil fortsat ikke spise…

8. juni 2022

Alder:
7 mdr.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres datter har fået en dårlig oplevelse omkring mad, da hun har været syg. Det er meget normalt, da sygdom naturligt gør appetitten mindre, og hun har måske haft ondt, haft kvalme og generelt bare følt sig så utilpas, at det med maden ikke var noget hun havde lyst til... og det har hun så stadig ikke - ØV!

Du skal være opmærksom på hendes mælkeindtag, da mælk meget hurtigt kan komme til at fylde for meget og være årsagen til manglende appetit. Med den alder hun har, vil det være passende med 4 amninger i døgnet, og hun skal ikke længere ammes midt nat. Det vil sige, at amningerne f.eks. ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.

Det er helt naturligt, at amningerne kan blive sat op under sygdom. Brystet er ekstra tryghed og også en måde at sikre mad/mælk, når appetitten er lille, og mange børn vil derfor gerne ammes ekstra, når de har det fysisk dårligt. Det er naturligvis helt okay, men det gør, at mælkeindtaget godt kan være blevet sat op under sygdomsperioden, og du skal derfor være ekstra opmærksom på, at du ikke kommer til at tilbyde hende ekstra bryst, når hun afviser maden. Prøv om du kan holde fast i, at hun som udgangspunkt skal tilbydes mad, når hun vågner, skal tilbydes mellemmåltider og mad i hånden - vand af kop - og så først ammes, når hun puttes til sin middagslur.

Jeg tænker ikke, at hun bevidst har udvalgt madvarer, som hun ikke kan lide, men der vil naturligt være visse retter, som hun bedre kan lide end andre. Lige nu skal du give hende det, som du fornemmer, at hun er gladest for at spise, så hendes lyst til at spise kommer tilbage:) Det betyder også, at du gerne må variere med lidt færdiglavet babymad, selvom du gerne vil lave det hele selv, fordi det måske kan skabe lidt ...

Annonce

... interesse for mad igen:)

Du har dog helt ret i, at for mange valgmuligheder og for mange smagsvariationer nogle gange kan blive for meget - og det kan derfor være en god idé, at du sørger for at tilbydes 1-2 kendte måltider dagligt, og så tilbyder nye fødevarer ved de øvrige måltider. Det er også en god idé, at du lader mindst en fødevare være genkendelig og tryg, hvis hun f.eks. godt kan lide kartoffelmos, så kan du bibeholde mosen, men variere tilbuddet om kød eller fisk. Eller du kan blande kartoffelmos med forskellige andre grøntsager, så basismosen er kendt, og noget hun føler tryghed ved og er glad for - og så varierer du smagen lidt ved at iblande lidt varierende grøntsager - så nogle dage er det f.eks. kartoffel/gulerod, så kartoffel/broccoli, så kartoffel/squash.

Det kan også være en god idé at lave lidt sovs - det kan være smørsovs eller grøntsagssovs, som du kan hælde på grøntsagsmosen eller på de kogte grøntsager, som du forsøger at give hende i hånden.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du må også meget gerne give hende mad, som smager af noget. Du må gerne bruge løg, hvidløg og forskellige tørrede krydderier i maden (ikke salt) men f.eks. gerne lidt mild karry, lidt timian, oregano osv. Du kan også bruge soltørrede tomater i f.eks. en fars.

Det er også vigtigt, at du medtænker, hvordan I hygger omkring maden, og hvordan stemningen er, når hun skal spise. Jo mere I hygger jer, jo bedre vil appetitten ofte være, og jeres lille datter bliver naturligt mere og mere bevidst. Hun vil derfor godt kunne reagere med nedsat appetit, hvis der er meget uro omkring måltiderne eller hvis stemningen er presset. Så prøv at tage det roligt og prøv at signalere, at maden er super lækker, og det et skønt og hyggeligt at spise, når det er spisetid :)

Da hun var madglad før, så tænker jeg, at det nok skal komme igen. Ro på :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.